Przejdź do treści

Wykłady

Grafika czarno-biała. Popiersie mężczyzny w średnim wieku.

Najsłynniejsze mistyfikacje literackie XVIII i XIX wieku

Okres przełomu XVIII i XIX wieku, charakteryzujący się wzmożonym zainteresowaniem dawną historią i folklorem, jest jednocześnie momentem narodzin historycyzmu literackiego: ukazują się wtedy dzieła nawiązujące do prapoczątków danej narodowości, poszukującej swej tożsamości i próbującej ukonstytuować ją poprzez literaturę. Są to m.in. wydane w 1760 Pieśni Osjana oraz odkryty pięć lat później zbiór dawnych ballad angielskich i szkockich Thomasa Percy’ego (zabytku odnalezionego „przez przypadek”). Recepcja tych dzieł, najczęściej z drugiej ręki – za sprawą przekładów francuskich i niemieckich, posłużyła za impuls do zainteresowania rodzimych twórców historią swych narodów na modłę romantyczną, a także odrodzeniu się kilku literatur europejskich, np. czeskiej – m.in. za sprawą mistyfikacji: Rękopisu królodworskiego i Rękopisu zielonogórskiego.

Lekcja ma na celu przybliżenie fenomenu mistyfikacji literackich poprzez prześledzenie historii ich powstania i recepcji w omawianym czasie, a także dyskusję dotyczącą pobudek autorów, którzy decydują się na swoiste fałszowanie historii literatury.

Lekcja dla uczniów liceum oraz studentów.

Scenariusz i realizacja: Michał Fijałkowski

Czas trwania: 1,5h

Dzieje Wielkiej Emigracji

Odwołując się do dzieł sztuki i pamiątek, także cytatów literackich, objętych ekspozycją stałą poświęconą Adamowi Mickiewiczowi, przedstawione zostaną losy Polaków we Francji po powstaniu listopadowym.

Scenariusz i realizacja: Maria Śledzianowska

Czas trwania: 1,5h

Polski Molier: Aleksander hrabia Fredro. 1793–1876

Wykład z prezentacją będzie próbą spojrzenia na złożoną i oryginalną osobowość największego polskiego komediopisarza, miłośnika paryskiego wodewilu,  którego sztuki cieszyły się już za jego życia wielkim powodzeniem na scenach teatrów w Lwowie, Warszawie, Poznaniu  i Krakowie. Fascynująca biografia hrabiego Fredry, pana na Beńkowej Wiszni  ukazana zostanie w  kilku „kostiumowych”  odsłonach: Fredro w mundurze, Fredro we fraku, Fredro w kontuszu i Fredro w szlafroku. Autor „Zemsty” nie pasuje do ram żadnej z epok literackich. Obok arcydzielnego repertuaru komediowego  Aleksandra hrabiego Fredry zaprezentujemy również niezwykle interesujące pamiętniki, znane i lubiane bajki dla dzieci i dorosłych, a także mało znane, dowcipne i mądre przysłowia i aforyzmy.

Czas trwania: 1,5 h

Scenariusz i realizacja: Piotr Prasuła

Cyprian Norwid: „CAŁY-CZŁOWIEK”

Przeznaczony dla wszystkich miłośników Norwida

Kim jest Norwid? Inspirującym do rozważań znakiem zapytania? Sfinksem/Sfingą żądając/ym/ą błyskawicznej i błyskotliwej SERIO-odpowiedzi? Mazowieckim Sokratesem? Intrygującym krytykiem współczesności. Hieratycznym Historiozofem. Rzeźbiarzem  w słowie i w myśli. Wybitnym i wspaniałym STYL-istą. Mistrzem lirycznym. Współczującym przyjacielem. Don Kichotem EPOKI. Zabawnym szaradzistą i kalamburzystą.  Wielkim duchem człowieczym! Zagubionym w salonach warszawskich, rzymskich, paryskich szlachetką zagonowym… MORALISTĄ: męczącym, dręczącym, swarliwym –  „Obłędnym!…   ależ –   wielce rzeczywistym”!

Wykład będzie próbą rozumienia człowieczeństwa w OSOBIE Norwida.

Czas trwania: 2 h

Scenariusz i realizacja: Piotr Prasuła

Lord Byron, „Napoleon Poetów”

Z okazji 200. rocznicy śmierci George’a Gordona Byrona (1788–1824)

Wykład poświęcony będzie inspiracjom postacią Byrona polskich romantyków. Adam Mickiewicz czytał Byrona w 1922 roku „z dykcjonarzem w ręku” z zamiarem tłumaczenia Giaura. Z tomikiem Wędrówek Child Harolda zwiedzał Włochy i Szwajcarię. Podziwiając Rzym podzielił się z towarzyszem podróży Antonim Edwardem Odyńcem następująca myślą: „Byron jak Horacjusz Kokles stanąwszy na moście wszystkim przyszłym poetom drogę do opisów Rzymu zagrodził”.

Juliusz Słowacki podziwia  dzieła Byrona i z wielką ciekawością , wczytuje  się w  jego życie romantyczne, pełne fascynujących podróży i przygód miłosnych, zakończone śmiercią opromienioną blaskiem walki o wolność Grecji. Opowiadanie o jednej z przygód odbiło się echem wyraźnym w Mazepie.

Przedstawiciel ostatniego pokolenia romantycznego, Cyprian Kamil Norwid, porównuje Byrona  do  wielkich postaci symbolizujących wielkość cywilizacji europejskiej.  Nazywa go  „Sokratesem Poetów”: „umiał  albowiem żywioł poetycki w życiu i w działaniu bohatera wprowadzić,  i śmiercią swój wolny geniusz potwierdzić”.

Czas trwania: 1,5 h

Scenariusz i realizacja: Piotr Prasuła

Facebook
Twitter
YouTube
Instagram