Strona główna » Aktualności » Taśmy, zlepy, dźwięki. Białoszewski do słuchania

Taśmy, zlepy, dźwięki. Białoszewski do słuchania

czarno-biała fotografia przedstawiająca Mirona Białoszewskiego

Zapraszamy na spotkanie z Maciejem Byliniakiem (Fundacja im. Mirona Białoszewskiego) – badaczem spuścizny dźwiękowej po Mironie Białoszewskim i Agnieszką Karpowicz (UW) – literaturoznawczynią i kulturoznawczynią. Porozmawiamy o twórczości dźwiękowej Mirona Białoszewskiego, która obejmuje wiele godzin autorskich nagrań, na których Białoszewski czyta, melorecytuje, wokalizuje swoje wiersze różnicując dynamikę, naśladując odgłosy i zjawiska niejęzykowe. Nagrania Białoszewskiego nie były tylko zapisem głośnego czytania skończonych utworów, stanowią dzieło samo w sobie – dźwiękową poezję Mirona Białoszewskiego.

1 grudnia (czwartek), godz. 18:30, Muzeum Literatury, Rynek Starego Miasta 20

Miron Białoszewski w latach 60. zaopatrzył się w magnetofon, by nagrywać „Pamiętnik z powstania warszawskiego”, własne wykonania tekstów Mickiewicza, Słowackiego czy Norwida oraz swoje wiersze. Później, w drugiej połowie lat 70., niemal wszystkie swoje nowe utwory nagrywał dla niewidomej przyjaciółki, Jadwigi Stańczakowej.

Tak powstał obszerny zbiór nagrań ukazujący wagę brzmieniowej warstwy tej literatury oraz niezwykłą wyrazistość i oryginalność jej autorskich wykonań. Dziś to unikatowe dźwiękowe archiwum znajduje się w zbiorach Muzeum Literatury, a pochodzące z niego nagrania stały się jednym z elementów wystawy „Patyk, na który nawija się niebo. O Mironie Białoszewskim”.

Rozmowę poprowadzi prof. Andrzej S. Kowalczyk (kurator wystawy).

Spotkanie towarzyszy wystawie „Patyk, na który nawija się niebo. O Mironie Białoszewskim”. Wystawę w Muzeum Literatury można oglądać do 22 stycznia 2023 roku.


Maciej Byliniak – mironolog, badacz i popularyzator dźwiękowej spuścizny Mirona Białoszewskiego (nagrań magnetofonowych i radiowych). Edytor 13. i 14. tomu Utworów zebranych Mirona Białoszewskiego (wiersze rozproszone i niepublikowane, 2017, we współpracy z Marianną Sokołowską, PIW) oraz płyt „Miron Białoszewski plays Adam Mickiewicz Dziady” (2012) i „Białoszewski do słuchu” (2014) wydanych przez Bôłt Records. Kurator inspirowanej twórczością Białoszewskiego wystawy Wojciecha Bąkowskiego „Patyk, na który nawija się niebo” (2019) oraz wystawy „Białoszewski do słuchu” (w ramach wystawy „Głos”, CSW Zamek Ujazdowski, 2014). Współautor (z Krzysztofem Trzewiczkiem) instalacji „Szumy, zlepy, dźwięki” (2011) opartej na nagraniach magnetofonowych Białoszewskiego. Autor książek dla dzieci, redaktor prowadzący w Wydawnictwie Dwie Siostry.

Agnieszka Karpowicz – literaturoznawczyni, kulturoznawczyni, członkini zespołu Pracowni Studiów Miejskich, współpracownica Ośrodka Badań nad Awangardą (Uniwersytet Jagielloński), wiceprezes Fundacji im. Mirona Białoszewskiego. Zajmuje się praktykami językowymi i logowizualnymi XX i XXI wieku. Autorka książek z zakresu antropologii literatury: Kolaż. Awangardowy gest kreacji (2007) i Proza życia. Mowa, pismo, literatura (2012), współredaktorka i współautorka tomów w serii wydawniczej „Topo-Grafie”: „Tętno pod tynkiem”. Warszawa Mirona Białoszewskiego (2013), „Ceglane ciało, gorący oddech”. Warszawa Leopolda Tyrmanda (2015), „Sto metrów asfaltu”. Warszawa Marka Hłaski (2016), „Ułamek błękitu i chmur. Warszawa Tadeusza Konwickiego” (2017). Współautorka i współredaktorka antologii Antropologia twórczości słownej (2012) i tomu Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej (2014). Kierowała projektem badawczym „Twórczość słowna w perspektywie antropologicznej: media, gatunki, praktyki” i projektem realizowanym przez Pracownię Studiów Miejskich „Topo-Grafie: miasto, mapa, literatura”.