Przejdź do treści

Piekło romantyków I Ogólnopolska konferencja naukowa

Obraz w ciemnych barwach. W centrum zwierzę-potwór ze skrzydłami i z rozwartą paszczą na skarpie. Wokół postacie nagich kobiet z przerażonymi twarzami.

Konferencja naukowa „Piekło romantyków”
13–14 czerwca 2024

Organizatorzy: Muzeum Literatury i Instytut Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego

Czwartek, 13.06.2024

9.00–9.15: Otwarcie konferencji

9.15–10.35:
Jerzy Fiećko (UAM), Metamorfozy Piekła w „Dziadach” Mickiewicza
Tomasz Jędrzejewski (UW), Dantejskość (w) poezji Mickiewicza
Manuel Ghilarducci (HU, Berlin), Dantyzm Cypriana Norwida i Konstantyna Słuczewskiego. O hermeneutyczno-epistemologicznym zamieszaniu w piekle
Martyna Olejniczak (UAM), U progu piekła. Specyfika procesu filomatów i filaretów z perspektywy dokumentów sądowych
10.35–10.55: Dyskusja

10.55–11.10: Przerwa

11.10–12.50:
Tingting Zhang (UW), Obraz piekła w „Zdaniach i uwagach” Mickiewicza
Grzegorz Kubski (UAM), Piekła „Ostatniego”, bohatera poematu Zygmunta Krasińskiego – lektura w kontekście „Psalmu 87 Wulgaty”
Dorota Kulczycka (UZ), „[…] mając na uwadze, że nie należy was zbytnio przerażać, pominąłem opisywanie wielu strasznych szczegółów…”. Wizja piekła u św. Jana Bosko – w kontekstach literackich i teologicznych
Małgorzata Nowak (UAM), Między sekularyzacją a sacrum – motywy sataniczne w twórczości Juliusza Słowackiego i George’a Gordona Byrona
Magdalena Siwiec (UJ), Piekło rozpaczy Słowackiego w kontekście piekieł romantycznych
Dyskusja: 12.50–13.10

13.10–13.25: Przerwa kawowa

13.25–14.25:
Leszek Zwierzyński (UŚ), Metamorfozy piekła w genezyjskim uniwersum Słowackiego
Natalia Szerszeń (UW), Sztuka dziecinna i sztuka zbawicielka. Estetyczna przemiana człowieka w genezyjskiej eschatologii Juliusza Słowackiego
Anna Rzepniewska-Kosińska (UW), Pandemonium nieporządku – brakujące ogniwo genezyjskiej eschatologii

14.25–15.40: Obiad

15.40–16.40:
Ewa Szczeglacka-Pawłowska (UKSW), Hadesy Juliusza Słowackiego
Włodzimierz Toruń (KUL), „Prócz ciemnych piekieł […] ziemia jest jeszcze”. Wędrówka Cypriana Norwida przez ziemskie piekło współczesności
Agnieszka Górska (UW), Motyw katabazy w liryce Cypriana Norwida

16.40–17.00: Dyskusja

17.00: Zakończenie pierwszego dnia obrad

___________

Piątek, 14.06.2024

9.00–10.20:
Małgorzata Łoboz (UWr), „A gdy się nieba z piekłami sprzęgą” (W. Wolski). Mefisto i inne demony w literacko-muzycznych impresjach romantycznych
Małgorzata Sokalska (UJ), Diabeł śpiewa basem. Komiczne wizje piekieł w operach dziewiętnastego wieku
Agnieszka Pałucka (UJ), „Bierz diabli grób, ciało i morał”. Widowisko i wrażliwość w „Poemie Piasta Dantyszka”, czyli piekło w złym teatrze
Olga Płaszczewska (UJ), „Lilla Weneda” Krystyny Skuszanki w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie (1973), albo o trwałości romantycznego piekła

10.20–10.35: Przerwa kawowa

10.35–11.15
Krzysztof Kopczyński (UW), Dybuk i upiór. Piekło chasydzkie, piekło romantyczne i film
Jarosław Klejnocki (ML, UW), „Diabeł” Andrzeja Żuławskiego – postromantyczna wariacja filmowa. Kilka intuicyjnych rozpoznań
11.15–11.35: Dyskusja

11.35–11.50: Przerwa kawowa

11.50–13.30:
Jakub Rawski (PANS), „Zabiłeś kogoś, kto już nie żył”. Infernum miłości w opowiadaniu Iwana Turgieniewa „Pieśń triumfującej miłości” i adaptacji filmowej Andrzeja Żuławskiego
Paulina Abriszewska (UMK), Piekło serca w „Pogance” Narcyzy Żmichowskiej
Małgorzata Burta (UKSW), Szał iberyjski, czyli Zygmunt Krasiński w „piekle miłości”
Jakub Pyda (UW), Piekło własnego ja. Wokół młodzieńczej twórczości Zygmunta Krasińskiego
Weronika Oleszczuk (UW), „Co dzień, co godzina, co chwila ból mój wzrasta i rozgaszcza się w piersi mojej jak w domu”. Piekło somatyczne w liryce i korespondencji Zygmunta Krasińskiego
13.30–13.50: Dyskusja

13.50–15.05: Obiad

15.05–16.25:
Michał Kuziak (UW), Piekło jest wybrukowane tekstami – o „Aurelii” G. de Nervala
Olaf Krysowski (UW), „Poszukiwacze raju szykują sobie piekło…” Haszysz i opium – infernum jaźni w pismach Charlesa Baudelaire’a
Jędrzej Krystek (UAM), Rosyjskie Inferno w „Opowiadaniu” Makryny Mieczysławskiej
Ewa Hoffmann-Piotrowska (UW), „Nie istnieje już nic, wszystko zostało zaprzeczone” (Chateaubriand). Czy romantycy przepowiedzieli piekło nowoczesności?
16.25–16.45: Dyskusja

16.45–17.00: Przerwa kawowa

17.00–18.20:
Mirosława Radowska-Lisak (UMK), „Raj i piekło” Józefa Ignacego Kraszewskiego wobec romantycznych wyobrażeń infernalnych
Katarzyna Westermark (UW), Piekielne ministerstwa i szatańska konstytucja. Problematyka prawnoustrojowa w dramacie „Piekło i ludzkość” Józefa Komierowskiego
Jan Makarewicz (UW), Piekła Warszawy przedpowstaniowej i powstańczej
18.00–18.20: Dyskusja

18.20: Zakończenie konferencji

Wstęp wolny. Zapraszamy!

Facebook
Twitter
YouTube
Instagram