Zapraszamy na letni cykl oprowadzań po wystawie Nowe wyrazy. Konteksty wizualne współczesnych książek poetyckich.
W czerwcu i lipcu spotykamy się z autorkami i autorami prezentowanych prac, żeby opowiedzieli o swojej praktyce artystycznej, odkryciach lekturowych i wizualnych, własnych zmaganiach z materialnością poezji oraz sztuki.
Każde z oprowadzań w sposób szczególny uwzględni wybrane medium: fotografię, dźwięk/śpiew, film oraz poezję. Oprowadzać będą Bianka Rolando, Natalia Malek, Witek Orski, Agnieszka Wolny-Hamkało i Halszka Sokołowska oraz Darek Foks.
1.06.2025 (niedziela) o godz. 15.00 po wystawie oprowadza Bianka Rolando.
Bianka Rolando (1979 roku) – poetka, artystka wizualna, wykładowczyni. Współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Autorka dziesięciu książek poetyckich: Absyda (2024), Abrasz (2022), Ostańce (2020), Stelle (2018), Pascha (2016), Łęgi (2015), Podpłomyki (2012), Modrzewiowe korony (2010), Biała książka (2009), Rozmówki włoskie (2007) oraz dwóch książek teoretycznych o sztuce: Mała książka o rysunku (2013), Nasze Zakopane (2024).
Na wystawie Nowe wyrazy. Konteksty wizualne współczesnych książek poetyckich kuratorowanej przez Natalię Malek i Piotra Polichta w Muzeum Literatury prezentowana jest jej instalacja „Na jednym oddechu” (2025). Instalacja towarzyszy dopiero powstającej książce autorki o roboczym tytule Zielona książka.
O wystawie
(tekst kuratorski):
Wiersze cechuje pewna uporczywa podwójność. Odnoszą się one do rzeczywistości – zastępczo, za pomocą niematerialnego znaczenia. Lecz mają również własną materialną postać. Zapisane, zyskują kształt. Wydane w formie książkowej zaczynają funkcjonować jako obiekt jak dzieło sztuki.
To nie z myśli robi się wiersze. Robi się je ze słów, przypominał Stéphane Mallarmé. Zdarza się, że w rozmowie o poezji nie radzimy sobie z podwójnością jej artystycznego tworzywa. Tymi samymi słowami prosi się o bułkę w sklepie i buduje obraz poetycki. Wiersz bywa jednak źródłem fizycznie niemal odczuwanej przyjemności. To zmysłowe doświadczenie także bierze się ze słów? Z ich brzmienia? Zapisu? Układu? A może z ich faktury. Kształtu, koloru? Czy słowa mają właściwości podobne innym tworzywom, takim jak farby, tusze, tkaniny, żywice?
Śledząc dynamikę wzajemnego wpływu poezji oraz sztuk wizualnych, nasza wystawa przekierowuje uwagę z samych tekstów na formę wydawnictw. Skupiamy się na publikacjach, których warstwa tekstualna i warstwa wizualna są tak samo ważne, uzupełniają się i wzajemnie oświetlają.
Prezentowane prace były reprodukowane w książkach lub powstawały w związku z tekstami
poetyckimi. Czytelniczki i czytelnicy rzadko mieli jednak możliwość zapoznać się z nimi w sposób inny niż zapośredniczony poprzez medium książki. Wystawa przywraca te dzieła do ich naturalnego galeryjnego środowiska, przy czym nie ogranicza się do warstwy formalnej. Opowieść o wizualności książek poetyckich to zarazem opowieść o zmianach, jakie zaszły w Polsce przez ostatnie trzy dekady.
Natalia Malek, Piotr Policht
