Przejdź do treści

Maurycy Mochnacki. Osobowość romantyczna w czterech odsłonach | Wykład

Grafika czarno-biała. Popiersie młodego mężczyzny z zaczesaną na czoło grzywką i gęstymi bokobrodami. Pod kołnierzem koszuli ma przewiązaną na kokardę chustę.

1 grudnia (piątek) o godz. 18:00 zapraszamy na wykład „Maurycy Mochnacki. Osobowość romantyczna w czterech odsłonach”, wygłoszony przez dr. hab. Olafa Krysowskiego z okazji ustanowionego przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Roku Maurycego Mochnackiego.

Zgodnie z tematem wystąpienia wykładowca zaprezentuje sylwetkę Mochnackiego w czterech odsłonach, wśród których najistotniejsza będzie jego twórczość literacka:

1. Mochnacki jako krytyk literatury romantycznej i twórca koncepcji polskiego romantyzmu
2. Mochnacki – inspirator i współorganizator powstania listopadowego
3. Mochnacki – myśliciel polityczny
4. Mochnacki – muzyk, kompozytor, pianista (także pianista/klawikordzista jako bohater Karmazynowego poematu Jana Lechonia)

Kolejność zagadnień jest nieprzypadkowa, ponieważ twórczość prozatorska, krytycznoliteracka czy romantyczna Maurycego Mochnackiego przypada głównie na okres przedlistopadowy. Potem angażuje się on bardzo intensywnie w powstanie listopadowe, nawiązuje kontakty z przywódcami insurekcji (ma wtedy 27 lat) i walczy (zostaje ranny, a za odwagę na polu bitwy otrzymuje krzyż Virtuti Militari). Po upadku powstania zrezygnowany udaje się na emigrację do Francji, gdzie rozliczając się z insurekcją pisze m.in. pracę Powstanie narodu polskiego w r. 1830–1831 (t. 1-2, 1834; bada przyczyny klęski, znaczenie nieporozumień społecznych itd.). Na emigracji w Metz urządza koncerty fortepianowe, które pokrzepiają osiadłych na obczyźnie Polaków.

Olaf Krysowski – historyk literatury na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w badaniach nad literaturą romantyzmu, w szczególności nad twórczością Mickiewicza i Słowackiego. Zajmuje się też komparatystyką, m.in. zagadnieniami syntezy i korespondencji sztuk. Jest autorem artykułów i książek na temat relacji między poezją i malarstwem („Słońc ogromnych kręgi…” Malarskie inspiracje Słowackiego, 2002) oraz tradycji bizantyjskiej w literaturze i kulturze romantyzmu (Tradycja bizantyjska w twórczości Mickiewicza, 2009). W 2016 roku ukazały się „Pogranicza romantyzmu – romantyzm pogranicza”. Opisuje romantyzm jako epokę, której cechy ujawniają się ze szczególna mocą w punktach granicznych, na styku różnych kultur, sztuk i prądów estetycznych.

―――

Rynek Starego Miasta 20, wstęp wolny.
Spotkanie będzie transmitowane na żywo.

Facebook
Twitter
YouTube
Instagram