Przejdź do treści

Kobieta Satanik i bezradny mężczyzna. Konstrukcje płci w sztuce przełomu wieków 

Fragment obrazu olejnego. Twarz kobiety z kwiatami na głowie, na ciemnym tle.

27 lipca (sobota), o godz. 16:00 zapraszamy do Muzeum Literatury przy Rynku Starego Miasta 20, na wykład Kobieta Satanik i bezradny mężczyzna. Konstrukcje płci w sztuce przełomu wieków, wygłoszony przez dr Urszulę Bęczkowską.

Spośród trzech kobiet, między którymi miota się główny bohater powieści Reymonta, jedna od początku jawi się jako niebezpieczna figura tytułowego wampira. „Trzymaj się zdala miss Daisy! to ogień złowrogi”, radzi Zenonowi Mr Smith. Rudowłosa piękność uwikłana w konszachty z piekielnymi mocami ucieleśnia jedną z charakterystycznych dla kultury przełomu wieków figur – femme fatele, kobiety-wampira czy kobiety-modliszki, „takiej, która dając rozkosz, zabija”, jak ujął to Wojciech Weiss. W sztuce Młodej Polski, w historycznym kostiumie, zyskiwała ona postać biblijnej Salome lub mitologicznej Meduzy, a niekiedy twarz współczesnych twórcom kobiet, jak Dagny Juel-Przybyszewska.
O artystycznych i społecznych przeobrażeniach, na gruncie których formowały się w sztuce przełomu wieków nowe wzorce i stereotypy genderowe, opowie historyczka sztuki dr Urszula Bęczkowska.

Urszula Bęczkowska – absolwentka prawa i historii sztuki UJ, tytuł doktora uzyskała w 2008 roku (na podstawie pracy Karol Kremer i krakowski urząd budownictwa 1837-1860). Laureatka m.in. nagród w konkursie im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa przyznawanych przez Stowarzyszenie Historyków Sztuki, nagrody Krakowska Książka Miesiąca (2011) i Nagrody Rektora UJ (2012, 2021).

Wykład towarzyszy wystawie „Zjawa. Niesamowity Reymont”.

Harmonogram performansów i wydarzeń towarzyszących – link.

Wstęp wolny.

Facebook
Twitter
YouTube
Instagram