Przejdź do treści

Irena Solska i malarze | Wykład Krzysztofa Dubińskiego

Fotografia czarno-biała młodej kobiety, w finezyjnym nakryciu głowy przypominającym czepek, w postawie lekko przechylonej w prawo z ręką przyłożoną do prawego ucha w pozie nasłuchiwania. Suknia z dużym dekoltem, jasna, przed kostkę, z kwiecistym drapowaniem na biodrach, czarnymi kokardkami przy rękawach, gorsecie i talii; na szyi duży, czarny krzyż na tasiemce, stopy w białych, eleganckich pantofelkach.

9 kwietnia (wtorek) o godz. 18.30 zapraszamy do Muzeum Andrzeja Struga na wykład Krzysztofa Dubińskiego pt. Irena Solska i malarze.

Irena Solska (1877-1958) – aktorka, reżyserka, dyrektorka teatrów, jedna z najwybitniejszych postaci polskiego teatru, nazywana „egerią polskiego modernizmu”, była chętnie portretowana przez współczesnych sobie malarzy. W młodości uczyła się malarstwa i przejawiała w tym kierunku zdolności, nic dziwnego zatem, że  sama też lubiła być malowana, pozowała chętnie i cierpliwie.

Smukła, z długimi rudymi włosami i intensywnie zielonymi oczami, wyglądała jak nimfa z obrazów Muchy albo Klimta – pisał o niej Tadeusz Boy-Żeleński. Krytyka używała wobec niej przymiotnika „prerafaelicka”, ponieważ przybierane przez nią pozy przypominały kobiety z płócien Rossettiego i Millaisa. Portretowali ją najlepsi malarze Galicji: Wyspiański, Malczewski, Kossak, Augustynowicz.

Gdyby do płócien przedstawiających Solską doliczyć rozliczne szkice, rysunki i karykatury to jej ikonografia liczyłaby sobie z pewnością ponad 100 pozycji. Nie wszystkie z tych dzieł zachowały się do dzisiaj, ale za każdym z nich kryje się osobna, czasem bardzo dramatyczna, czasem tragikomiczna, a czasem zagadkowa historia. Ikonografia ta bowiem nie tylko jest świadectwem wyraźnego twórczego piętna, jakie Solska – artystka wybitna i kobieta wyzwolona – odcisnęła na dziejach polskiego teatru, ale też trwałym śladem pozostawionym przez nią w biografiach artystów, z którymi los ją zetknął.

Zapraszamy na wykład z cyklu Kobiecy świat międzywojnia oraz na spotkanie z panem Krzysztofem Dubińskim, pisarzem, witkacologiem i jednym z redaktorów półrocznika „Witkacy”.

Muzeum Andrzeja Struga, aleja Niepodległości 210 m. 10, Warszawa.

Wstęp wolny.

Irena Solska, zakład fotograficzny „Maria”, ok. 1894-1900, zbiory cyfrowe Muzeum Narodowego w Krakowie; www.zbiory.mnk.pl
Facebook
Twitter
YouTube
Instagram