Przejdź do treści

Inne, a jednak „Dziady”. Jak Mickiewicz wędrował do Ajnów I Spotkanie

Zdjęcie ulotki z napisem: Inne, a jednak Dziady. Jak Mickiewicz wędrował do Ajnów. W centrum ulotki czerwona miseczka z grochem.

Zapraszamy na spotkanie z autorką książki, które odbędzie się 24 marca (niedziela) o godz. 12:00 w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Rynek Starego Miasta 20
Spotkanie poprowadzi Michał Fijałkowski. Wstęp wolny.

Wspaniale jest obserwować jak polska dusza Romantyzmu przenika do świata Dalekiego Wschodu i łączy się z duchami ajnuskich przodków. Hokkaido okazało się idealną scenerią dla „Dziadów polsko-ajnuskich”.

Urszula Osmycka
Dyrektor Instytutu Polskiego w Tokio

Wystawienie II części „Dziadów” Mickiewicza po japońsku na Hokkaido – czy jest to w ogóle możliwe? Tak, a o tym niezwykłym projekcie kulturalno-artystyczno-historyczno-lingwistycznym pisze w swej najnowszej książce dr Jadwiga Rodowicz-Czechowska.

Miejsce wystawienia tego słynnego dramatu wieszcza nie jest przypadkowe: to tu i na pobliskim Sachalinie swoje pionierskie badania etnograficzne wśród Ajnów – tubylczej mniejszości etnicznej spychanej wówczas na margines życia społecznego – prowadził Bronisław Piłsudski, brat Marszałka. W zadziwiający sposób wiersze Mickiewicza splotły z biografią Bronisława Piłsudskiego i wybrzmiały na nowo w tak, wydawałoby się, odmiennym kulturowo środowisku.

Przy okazji spotkania będzie możliwość nabycia książki. Płatność wyłącznie gotówką.

Autor: praca zbiorowa pod red. dr Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej
Wydawca: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku
Objętość: 376 stron
Format: 160×275 mm
Oprawa: miękka
Rok wydania: 2023

Dr Jadwiga Rodowicz-Czechowska
Japonistka. Współpracowała z Teatrem Laboratorium i Jerzym Grotowskim. W roku 1982 obroniła w UW pracę doktorską poświęconą rzemiosłu aktorskiemu w nō. Przez dziesięć lat pracowała w pionierskim zespole Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” jako aktorka i współorganizatorka innych wybranych przedsięwzięć (konferencje i sympozja). Pracowała jako adiunkt w Zakładzie Japonistyki i Koreanistyki UW, w Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych w Warszawie, Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza, współpracowała z ISPAN. W latach 1994-2012 pracowała w dyplomacji RP, w latach 2008-2012 pełniła funkcję ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczpospolitej Polskiej w Japonii. W latach 2012-2015 była Radcą Generalnym w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz członkiem Rady Programowej Muzeum Japońskiej Stuki i Technologii „Manggha” w Krakowie. Jest fundatorką Fundacji na Rzecz Niematerialnego Dziedzictwa Kultury Polskiej.

Jest autorką dwóch pierwszych w tradycji polskiego teatru sztuk w konwencji nō: Stroiciela fortepianu (premiera w Warszawie i w Tokio w 2011 roku) oraz Chinkon/Ukojenie dusz, którego premiera miała miejsce podczas VII Olimpiady Teatralnej we Wrocławiu, w listopadzie 2016 roku, po czym pokazano je w Tokio w obecności japońskiej pary cesarskiej, następnie powtórzono w 2017 w Fukushimie.

Reżyserowała także w teatrze niezależnym. Jej debiutem reżyserskim było Umiłowanie według opowiadania Yukio Mishimy, w Teatrze Pieśń Kozła, w listopadzie 2015 roku. Wyreżyserowała Dziady polsko-japońskie/Soreisai pokazane w Warszawie w roku 2018, we Wrocławiu, Tokio i Kioto w roku 2019 oraz w wersji online w 2020 roku.

Jest autorką książek: Pięć wcieleń kobiety w teatrze nō (1993), Aktor doskonały (2000, Boski Dwumian (2009), Inne Nō (2020) oraz „Inne, a jednak Dziady; Jak Mickiewicz wędrował do Ajnów, jak również publikacji w periodykach teatrologicznych. Odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi RP oraz przez rząd Japonii Orderem Wschodzącego Słońca, Złote i Srebrne Promienie.

Obecnie jest Zastępczynią Dyrektora ds. Rozwoju w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.

Facebook
Twitter
YouTube
Instagram