Zapraszamy na specjalne poetycko-dźwiękowe oprowadzanie po wystawie Nowe wyrazy. Konteksty wizualne współczesnych książek poetyckich.
24.06.2025 (wtorek) o godz. 18.00 oprowadzają Joanna Halszka Sokołowska i Agnieszka Wolny-Hamkało.
Joanna Halszka Sokołowska – polska wokalistka o wielowymiarowym głosie. Kompozytorka, performerka, autorka tekstów, aktorka i filozofka. Reżyseruje, tańczy, pisze. Prowadzi chóry i uczy własnych metod pracy z dźwiękiem i ciałem.Skomponowała i zrealizowała muzykę do około czterdziestu sztuk teatralnych i filmowych; instalacji dźwiękowych. Założycielka zespołów JHS, Der Father/Der Mother i New Cage. Tworzy własne eksperymentalne formy artystyczne.Absolwentka Wydziału Filozofii UW.
Agnieszka Wolny-Hamkało – poetka, pisarka i dramaturżka. Opublikowała dziesięć zbiorów wierszy, ostatnio Raster Lichtensteina (2021), Wiersze o pojęciach (2023) i Dla twojej córki (2024); pięć powieści, ostatnio Po śladach (2021) oraz Lato Adeli (2019); tom szkiców Inicjał z offu (2013), poemat Nikt nas nie upomni (2017) oraz cztery książki dla dzieci. Autorka sztuk teatralnych wystawianych m.in. w Teatrze Telewizji, Teatrze Muzycznym Capitol, Teatrze Polskim we Wrocławiu, Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, Laboratorium Grotowskiego, Teatrze Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego. Autorka tekstu do filmu Michała Topolana Karapax (premiera w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki). Współautorka wraz z Piotrem Damasiewiczem i Aleksandrą Popławską albumu free-jazzowego „Zerwane rozmowy”. Dyrektorka programowa Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania we Wrocławiu. Członkini rady programowej Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO. Jej wiersze przełożono na piętnaście języków obcych i wielokrotnie antologizowano.
Na wystawie Nowe wyrazy. Konteksty wizualne współczesnych książek poetyckich kuratorowanej przez Natalię Malek i Piotra Polichta w Muzeum Literatury prezentowane są prace Richie Acapulco, m.in. rysunki i rzeźby ceramiczne, jakie powstały w relacji do wierszy Agnieszki Wolny-Hamkało ze zbioru Dla twojej córki (2024).
Oprowadzanie jest częścią specjalnego wakacyjnego cyklu wydarzeń towarzyszących.
W czerwcu i lipcu spotykamy się z autorkami i autorami prezentowanych na wystawie prac, żeby opowiedzieli o swojej praktyce artystycznej, odkryciach lekturowych i wizualnych, własnych zmaganiach z materialnością poezji oraz sztuki.
Każde z oprowadzań w sposób szczególny uwzględni wybrane medium: fotografię, dźwięk/śpiew, film oraz poezję. Oprowadzają: Bianka Rolando, Natalia Malek, Witek Orski, Agnieszka Wolny-Hamkało i Halszka Sokołowska oraz Darek Foks.
O wystawie
(tekst kuratorski):
Wiersze cechuje pewna uporczywa podwójność. Odnoszą się one do rzeczywistości – zastępczo, za pomocą niematerialnego znaczenia. Lecz mają również własną materialną postać. Zapisane, zyskują kształt. Wydane w formie książkowej zaczynają funkcjonować jako obiekt jak dzieło sztuki.
To nie z myśli robi się wiersze. Robi się je ze słów, przypominał Stéphane Mallarmé. Zdarza się, że w rozmowie o poezji nie radzimy sobie z podwójnością jej artystycznego tworzywa. Tymi samymi słowami prosi się o bułkę w sklepie i buduje obraz poetycki. Wiersz bywa jednak źródłem fizycznie niemal odczuwanej przyjemności. To zmysłowe doświadczenie także bierze się ze słów? Z ich brzmienia? Zapisu? Układu? A może z ich faktury. Kształtu, koloru? Czy słowa mają właściwości podobne innym tworzywom, takim jak farby, tusze, tkaniny, żywice?
Śledząc dynamikę wzajemnego wpływu poezji oraz sztuk wizualnych, nasza wystawa przekierowuje uwagę z samych tekstów na formę wydawnictw. Skupiamy się na publikacjach, których warstwa tekstualna i warstwa wizualna są tak samo ważne, uzupełniają się i wzajemnie oświetlają.
Prezentowane prace były reprodukowane w książkach lub powstawały w związku z tekstam poetyckimi. Czytelniczki i czytelnicy rzadko mieli jednak możliwość zapoznać się z nimi w sposób inny niż zapośredniczony poprzez medium książki. Wystawa przywraca te dzieła do ich naturalnego galeryjnego środowiska, przy czym nie ogranicza się do warstwy formalnej. Opowieść o wizualności książek poetyckich to zarazem opowieść o zmianach, jakie zaszły w Polsce przez ostatnie trzy dekady.
Natalia Malek, Piotr Policht